logo.png

Případová studie: Využítí ASA Extrafill a PLA Extrafill ve Future Vehicles

Future Vehicles je tým profesionálů působících více než 20 let v leteckém průmyslu. „Převážně se zabýváme vývojem letounů v různých kategoriích jako jsou ULL, CS-LSA, CS-VLA a další. Dále se podílíme na vývoji součástí, sportovního vybavení a speciálních zařízení vyrobených z kompozitních materiálů.“ Říká Jan Jílek, designér Future Vehicles s.r.o.

Proč jste začali s 3D tiskem?

Technologii 3D tisku jsme si oblíbili zejména pro rychlou a poměrně levnou cestu k výrobě prototypu dané komponenty. Ať už jde to jednoduchý držák, krytku, nebo pak složitější tvar, jako je trup letounu, u kterého potřebujete ověřit jeho funkčnost a komptabilitu s ostatními částmi, je 3D tisk nejsnazší a nejrychlejší cesta. V leteckém průmyslu se vyrábí malé série v porovnání například s automobilovým, proto je pro nás výhodnější plastové díly tisknout, a ne je vyrábět třeba vstřikováním. Jiné je to pak u prototypové výroby, kde je nutné často zkoušet více komponentů a vybrat tu nejlepší variantu. Zde pak většinou tiskneme a zkoušíme více dílů a ověřujeme, zda pozice dílců jsou správné.

Můžete nám představit některý ze svých projektů?


Na první fotce, kde vidíte komponent připomínající krabici vytištěný z PLA se jednalo o vyřešení rozmístění elektroniky, která se do ní musí umístit. Bylo pro nás jednodušší tuto komponentu vytisknutou ze tří částí než ji vyrábět například z plechu. Dále ji můžeme rychle modifikovat dle požadavků od kolegů zabývajících se elektronikou. Na druhém obrázku můžete vidět dvě krytky plynu vytištěné z černého materiálu ASA. Použili jsme je do prototypu letadla, kde předtím byl pouze plastový překryt. Tím letadlo získalo hezčí interiér. Třetí fotka ukazuje motorový kryt letounu, který byl vytisknut ve zmenšeném měřítku z černého materiálu PLA. Tuto možnost využíváme například před CNC frézováním k odhalení nerovností a ověření designu.

Obr. č. 1

Obr. č. 1

Obr. č. 2

Obr. č. 2

Obr. č. 3

Obr. č. 3

 

Znamenal pro Vás některý z těchto projektů finanční či časovou úsporu?

Kdo někdy pracoval s 3D tiskárnou ví, že určité díly se tisknou i přes 20 hodin. Ovšem pokud se budeme bavit o časové úspoře, tak ji zejména nalézáme tehdy, když potřebujeme něco do druhého dne. Představte si situaci, kde se spěchá a je třeba vyzkoušet, zda daná komponenta je funkční. Pak večer dáte tisk, ráno vyzvednete a jedete ověřit funkčnost komponenty. V tomto systému se skrývá časová úspora. Když se budeme zabývat finanční úsporou, tak to je předmětem zejména, pokud 3D tiskárnu vlastníte. Poté platíte pouze elektřinu a materiál. Z pohledu výroby reálné komponenty pak je rozdíl v řádech stovek až tisíců korun.

Jak se Vám tisklo s našimi materiály PLA Extrafill a ASA Extrafill?

Zde musím říct, že tisk z materiálu PLA Extrafill není náročný, protože netrpí velkou smrštivostí při změně teploty. PLA používáme převáže na tisk komponentů u kterých je nutné ověřit tvar a vzhled. Pro naše účely jsme nalezli řešení právě v materiálu ASA Extrafill, který můžeme použít i na komponenty umístěné v letadle trvale. Oba výše uvedené materiály nám k naší práci vyhovují.


Co se Vám nejvíce líbí na značce Fillamentum?

Máme rádi spolehlivost a kvalitu což jsme ve značce Fillamentum nalezli. Pro tiskovou hlavu je důležitá přesnost průměru filamentu, a to u vaší značky řešit nemusíme. Koupíme jakýkoliv materiál a víme, že ho pouze vsuneme do 3D tiskárny a nemusíme nic víc nastavovat a řešit. V neposlední řadě rádi spolupracujeme s českými výrobci.