logo.png

Případová studie: Využití materiálu Flexfill TPU ve firmě Continental Automotive

 

Konstruktérům v jičínském závodě značky Continental se daří urychlovat výrobu s na míru vytištěnými díly pro montážní roboty. Díky dostupným 3D tiskárnám a spolehlivým materiálům Fillamentum vznikají prototypy i funkční díly v násobně kratším čase, než je při zapojení tradičních metod obrábění či ve spolupráci s externími dodavateli. Návratnost investice do stolních 3D tiskáren a materiálů je přitom velmi rychlá.

PŘÍPADOVÁ STUDIE #1

20170223_085957.jpg

I další z ukázkových projektů se týkal robotického manipulátoru, avšak tentokrát ocelové čelisti opakovaně přenášely dvě velmi lehké kovové součástky vážící pouhých několik gramů. Teprve využití pružných dosedacích vložek zvýšilo spolehlivost úchopu tak, aby se lehké díly uvnitř čelistí při dynamické manipulaci samovolně nepohybovaly. Zatímco EPDM pryž vydržela po několik set přenášených dílů, vytištěné vložky z Flexfillu slouží spolehlivě dodnes – a zatím opět bez znatelného opotřebení.


PŘÍPADOVÁ STUDIE #2

20170421_100720.jpg

Vůbec první nasazení výtisků z pružného materiálu Flexfill TPU 92A směřovalo na dosedací plochy čelistí robota, který manipuluje s převodovkami na montážní lince. Za den přesune okolo 7000 dílů, každý váží okolo půl kilogramu. Uchopení každé převodovky obstarává pevná ocelová čelist s pryžovými vložkami, které zabraňují poškození povrchu. Nicméně vložky z EPDM se po spuštění sériové výroby velmi rychle opotřebovávaly a po třech týdnech už byly poškozené tak, že docházelo i ke sporadickému upuštění přenášeného dílu. Protože náhradní vložky nebyly rychle dostupné, vytiskl Jan Blepta náhradní z materiálu Flexfill – i s výstupky na vztyčných plochách pro zvýšení spolehlivosti úchopu robotickou čelistí. Ani po pětiměsíčním každodenním využití v sériové výrobě na nich není patrné opotřebení.


PŘÍPADOVÁ STUDIE #3

20170718_085819.jpg

Když se Flexfill osvědčil na projektech adhezivních vložek, rozhodl se jej Jan Blepta s úspěchem využít i při výrobě elektrických vakuových pump. V rámci montáže je třeba namazat hřídele elektromotorů, jsou tedy nořeny do zásobníku s olejem. Pružná stěrka při vysouvání hřídele zajistí, aby na součástce zbyla pouze tenká vrstva oleje a přebytečné mazivo zůstalo v zásobníku. I toto těsnění se stěrkou bylo vytištěno z Flexfillu a zatím velmi dobře odolává zvýšenému opotřebení – hřídele totiž mají na povrchu mnoho tenkých drážek zvyšující otěr.